به گزارش هگمتان ۲۴ در جدول منتشر شده از سوی مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور؛ نام استانداری همدان با رتبه چهارم کشوری و امتیاز نسبتا بالا دیده میشود. شش دستگاه استان نیز در رتبههای نخست ظاهر شدهاند اما مسئله اصلی نه جایگاهها بلکه چگونگی سنجش رضایت است.
هرچند در خبر رسمی به شاخصهایی چون دسترسی به خدمات، کیفیت ارائه آن و اثرگذاری سیاستها اشاره شده اما جزئیات روش ارزیابی، جامعه آماری، حجم نمونه و نحوه وزندهی شاخصها اعلام نشده است.
آیا نظرسنجی عمومی بوده؟ در شهرها انجام شده یا روستاها؟ چندنفر در هر دستگاه مورد پرسش قرار گرفتهاند؟ نبود شفافیت در این بخشها باعث میشود اعتبار چنین رتبهبندیهایی زیر سؤال برود.
واقعیت این است که بسیاری از مردم، در پیامهایی که برای رسانهها میفرستند و در گفتوگوهای روزمره از کیفیت خدمات اداری رضایت چندانی ندارند. به همین دلیل انتشار گزارشی با عنوان “رضایتمندی بالا” برای عدهای تعجبآور است.
اگر هدف از این ارزیابی، بهبود کیفیت خدمات باشد، انتشار روش و دادههای دقیق ضروری است. مردم حق دارند بدانند بر اساس چه معیارهایی “رضایتمند” تلقی شدهاند.
اگر با این سطح از خدمات، همدان رتبه نخست کشور را دارد، شاید بد نباشد بپرسیم: در دیگر استانها، دقیقا چه میگذرد که همدان در صدر کشور است!










